Виховна робота


«У дружбі наша сила»

Хочеш знайти друга - сам стань другом

Мета:

· Розширити і поглибити поняття дружби і товаришування -- цих важливих показників вихованості учнів; виховувати в учнів звичку уважно ставитися до товаришів; вміння бачити хиби у своїй поведінці й виправляти їх.

· Шляхом створення психологічних ситуацій вибору підвести учнів до розуміння важливості взаємодопомоги в колективі; сприяти створенню дружнього дитячого колективу, виховувати чемне ставлення учнів одне до одного.

Обладнання:

· аудіозапис сучасної розважальної музики, плакати з прислів'ями та приказками на тему дружби («Друга шукай, а знайшов -- тримай», «Дружба та братство дорожчі за багатство», «Друг пізнається у біді», «Недруг піддакує, а друг сперечається», «З другом веселіше у радості, легше у біді» та ін.), великий аркуш паперу з літерами української абетки, кілька олівців та невеличких аркушів.


Приміщення святково прикрашене повітряними кульками, яскравими плакатами з прислів'ями та приказками.


Звучить весела музика. До залу входить ведуча.


Ведуча. Добрий день! Дорогі діти, сьогодні я хочу поговорити з вами про важливість дружби і товаришування у нашому житті.


Товаришування, дружба -- взаємини між людьми, які народжуються, міцніють на основі спільного навчання, інтересів, уподобань. Друзів пов'язує велика повага один до одного, принциповість у взаєминах, симпатія, взаємодопомога.


Дружба не може бути міцною, якщо в ній немає місця чесності, взаємоповазі, принциповості. Друг завжди допоможе в біді, захистить, підтримає, але він же перший скаже прямо про недоліки, запропонує їх виправити.


Товариськість, дружба -- важливі показники вихованості учнів. Взаємоповага, чуйність, ввічливість -- неодмінні ознаки дружного класу. Неприпустимі в класі образливі прізвиська, непристойні жарти, неповага до дівчат, грубість у взаєминах. Дружбу легко можна зруйнувати грубими, недоречними жартами.

( Пісня «Дівчата і хлоп’ята»)

- А чи міцна дружба у вашому колективі? А перевірити це можна дуже легко.

Отже, я пропоную вам вирушити у захопливу подорож до острову Дружби. Але для того щоб дійти до того острова вам необхідно знайти загублені літери і скласти слово. А вашим провідником і наставником у цій пригоді буде відважний капітан!


Капітан - а я сьогодні буду провідником у світ дружби і доведу що дружба для нас - не будь що, а надійна зброя від ворогів і недругів.

Отже, вирушаємо! (Всі крокують)

- Першу зупинку ми робимо на Донбас Арені де разом з футболістом ми зробимо перший крок до перемоги! Результат маємо досягти РАЗОМ!


Футболіст. Добрий день! Чим можу вам допомогти?


Капітан. Ми йдемо на острів Дружби і нам потрібна твоя допомога.


Футболіст. А ви шукаєте загублене слово?! Так, звісно я вам допоможу, Але спочатку ви маєте довести мені, що ви справжня команда і заслуговуєте на те, щоб я віддав вам літеру.


Отже, ставайте в коло. Перший учень називає своє ім'я і передає «п'ять» своєму сусіду з права, той називає ім'я попереднього учня і своє і передає «п'ять» сусіду з права і т.д. Якщо виконаєте завдання - отримаєте те, за чим прийшли.

(Учні 1 – 2 класів грають)


Капітан. Є! Є перший крок! Прямуємо далі! (Крокують).

Наступна зупинка у феї, яка дасть вам друге завдання.


Фея. Доброго дня, діти! З чим ви завітали до моєї чарівної країни?


Капітан. Ми шукаємо літери від назви острова, до якого прямуємо. Чи не могла б ти нам, шановна феє, допомогти?


Фея. Хто? Я? Допомогти? Я ж - ФЕЯ! Я просто так нічого не роблю, ну, хіба що подарунки приймаю. У вас є подарунки для мене?


Капітан. Нажаль ні.


Фея. Отже, тоді ви маєте пройти важке випробування і довести мені, що ви справді заслуговуєте називатись друзями!

А називатиметься воно «Конституція дружби». Річ у тім, що в моєму королівстві нещодавно були перевибори прем'єра і тепер тут діють злі закони, які заважають мешканцям королівства потоваришувати одне з одним. Повсюди тут сварки, негаразди, ворожнеча. Тож вам потрібно придумати такі закони, що об'єднають мешканців королівства і зроблять їх добрими і дружніми.

( Учні складають закони і називають їх Феї)

Орієнтовний список законів:

-- завжди прислухатися одне до одного;

-- не брехати одне одному;

-- не кривдити та не обзивати одне одного;

-- завжди підтримувати одне одного;

-- не залишати одне одного в біді;

-- завжди чинити по справедливості;

-- завжди поступатися одне одному;

-- допомагати одне одному.


Фея - цей звід добрих законів я обов'язково передам своєму міністру, а ви отримуєте ще одну літеру.


Капітан. Отже ми крокуємо далі. (Всі крокують).

Нас зустрічає Гаррі Поттер. Ну що ж, доведеться пройти і його випробування.


Гаррі Поттер. Привіт!!! А що це ви тут робите в моїй країні?


Капітан. Прямуємо на острів. Але потрапимо туди тільки тоді, коли зберемо потрібні літери.


Гаррі Поттер. Слово шукаєте? Ну що ж, може я і допоможу вам, але спочатку допоможіть ви мені. Якщо вже ви прямуєте до острова дружби, то скажіть мені, будь ласка, що ж воно таке ДРУЖБА і що про неї думали у давні часи.


1-й учень. Дружба - це святе слово, святе почуття, яке можливе тільки на основі взаємоповаги. Справжньою основою для дружби є рівність. В усі часи вважалось великою цінністю мати друга.


2-й учень. У скіфів дружба перевірялась кров'ю і оформлялась спеціальним договором і великою клятвою. Надрізавши пальці, побратими зливали свою кров у чашу і, змочивши у ній кінці мечів, куштували цю кров. Після цього ніщо не могло їх розлучити.


3-й учень. У давні часи дружба вважалась втіленням благородства й вірності. А для людей епохи романтизму дружба -- це живе почуття, безпосереднє життєве переживання.


4-й учень. Сучасні словники й підручники визначають дружбу як близькі стосунки, що засновані на взаємній допомозі, прив'язаності, спільності інтересів, смаків, поглядів, життєвих цілей, активній зацікавленості один в одному. А ще дружби не буває без усмішки.

(Пісня «Усмішка»)


Гаррі Поттер. Дякую, ви мені дуже допомогли. То ж отримайте ще одну літеру.

Капітан. Чудово, ми подолали половину шляху і я пропоную всім трішки перепочити!


Ведуча. А разом з тим перевіримо, чи знаєте ви, хто такий справжній друг. Коли я говорю правильне твердження, ви плещете у долоні, коли неправильне – тупаєте ніжками.

1. Справжній друг – це той, хто ніколи не обманює свого друга.

2. Справжній друг – це той, хто нікому не розповість про секрети свого друга.

3. Справжній друг радіє, коли товариш отримав двійку.

4. Справжній друг завжди намагається захистити від образ.

5. Справжній друг насміхається, коли в товариша невдача.

6. Справжній друг – це той, хто не шкодує для друга нічого, що має.

(Пісня «Справжній друг»)


Шапокляк. Доброго дня, діти!

Капітан. Добридень, Шапокляк! Знову зявилася, щоб капості робити?

Шапокляк. Та Бог з тобою! Коли це я капості робила? Я ж допомогти вам хочу. От підготувала учням прислів’я та приказки про дружбу. Ось послухайте.


1. Ворога ховай, а заховаєш -- покинь. (Друга шукай, а знайдеш - бережи.)

2. Вороги забуваються у радості. Згодні? (Друзі пізнаються у біді.)

3. Новий ворог гірший за двох старих. (Старий друг кращий за двох нових.)

4. Не скажу тобі, хто мій ворог, - ти не скажеш, хто я. (Скажи мені, хто твій друг, - я скажу, хто ти.)


Капітан. Досить тобі, Шапокляк, хитрувати. Ану признавайся, маєш потрібну нам букву?


Шапокляк. Добре, добре, зізнаюся, що таки одну сховала. Ось, візьміть, будь ласка.


Капітан. Ну що ж, друзі, крокуємо далі.


Буратіно. Привіт, діти. Я вперше до школи завітав. Може розкажете, чим ви тут займаєтесь?


Учень. В школі ми вчимося читати, писати, рахувати. А ще вчимося дружити. І про дружбу знаємо вже багато віршів. Ось послухай.


1-й учень. Якщо друг у тебе є,

Життя радісним стає.

Разом можна все зробити,

Тож без друга не прожити.

2-й учень. Дружать хлопчики й дівчатка,

В лісі дружать всі звірятка.

Пташенята у гнізді,

Дружать риби у воді.

3-й учень. І дорослі дружать, й діти

Як нам цьому не радіти?

Де в сімї любов і ласка,

Там панує мир і щастя.

4-й учень. Якщо друг у тебе є,

Люби його над усе.

Ти не зрадь його ніколи,

Помагай йому в усьому.

5-й учень. Якщо дружить увесь клас,

Успіх буде повсякчас.

Вам усе легко дається,

Весело усім живеться.

(Пісня «Если с другом вышел путь»)


Буратіно. Ой, зовсім забув. Я знайшов якусь картинку. Ви, часом не знаєте, що це?

Учень. Та це ж літера, яка нам потрібна. А тобі, Буратіно, радимо в школу частіше ходити. Тоді ти букви картинками не називатимеш, а навчишся їх читати.

Капітан. Діти, нам залишилося знайти останню літеру. Але, боюсь, це буде дуже важко. Адже знаходиться вона в замку Снігової Королеви, куди зараз ми крокуємо.

Снігова Королева. Хто тут згадує моє імя? Доброго дня, мандрівники. Мабуть, ви дуже відважні, якщо завітали до мого королівства.


Капітан. Ми прямуємо до острова Дружби. Але нам не вистачає останньої букви, щоб скласти слово. Ми просимо тебе про допомогу. Віддай нам, будь ласка, букву.


Снігова Королева. Я не маю друзів і ніколи нікому не допомагала, тому літеру вам не віддам.


Капітан. Друзі, давайте заспіваємо таку пісню, щоб крижане серце Снігової королеви розтало, і тоді вона нам допоможе.

( «Пісня друзів»)


Снігова Королева. Що ж, діти, я бачу ви вмієте дружити, тому повертаю вам букву. Залишайтесь завжди вірними друзями і ви подолаєте всі перешкоди на своєму шляху.


Капітан. Ось ми дійшли до поставленої мети! Головне. Що робили ми це РАЗОМ!Здогадайтесь, яке слово ми зібрали?


(Пісня – танець «Якщо весело живеться»)


Ведуча. Друзі, я зачитаю вашу присягу на вічну і віддану дружбу!

Присяга

«Я присягаю на вірність своїм друзям. В радості і горі, в багатстві і бідності, на війні та в мирі, незалежно від відстані та часу обіцяю завжди допомагати своїм друзям, підтримувати їх морально, матеріально і духовно. Назавжди присягаю дотримуватись принципів вірності, взаємодопомоги та справжньої дружби».

Учні. ОБІЦЯЄМО! ОБІЦЯЄМО! ОБІЦЯЄМО!

(Презентація)

- А на згадку про наше свято даруємо учасникам і гостям «Абетку дружби»




Не гасне вогнище родинне: В людських запалене серцях…


Вчитель.
Я знов повертаюсь до тебе в думках,
Чарівне і вічне життя загадкове,
Шукаю коріння у твоїх літах,
Дитинство моє малинове.
Батьки і діти – серця одні.
Батьки і діти – душі пісні,
Батьки і діти – страждань політ,
Батьки і діті – родини цвіт.
1-й учень. Я,мати, батько, батьки моїх батьків – родина.
2-й учень.
Хоч би куди дорога завела,
Думки мої із рідною землею.
Бо тут мій дім і тут моя рідня,
І тут священні предківські могили,
Душа моя не прожила б і дня
Без тих країв, які мене зростили.
3-й учень.
Я їх люблю, і поки буду жити,
Трудитиму і розум свій, і руки.
Щоб на землі,яку я так люблю,
Жили щасливо діти і онуки.
Аби вони у славі і добрі
Своїх дітей ростили,
Продовжували рід свій на Дніпрі
І шанували предківські могили.
4-й учень.
На світі білому єдине,
Як і Дніпрова течія,
Домашнє вогнище родинне,
Оселя наша і сімя.
5-й учень.
В щасливі і тяжкі години –
Куди б нам не стелився шлях –
Не гасне вогнище родинне:
В людських запалене серцях.
6-й учень.
У рідному краї і серце співає,
Лелеки здалеку нам весни несуть.
У рідному краї і небо безкрає,
Потоки, потоки, мов струни течуть.
Пісня «Гей весна іде»
7-й учень.
Одна Батьківщина, і двох не буває,
Місця, де родилися, завжди святі.
То рідну оселю свою забуває,
Той долі не знайде в житті.
8-й учень.
Коли зміцніють крила, щоб літати,
Не забувай про рідних маму й тата,
Та встигни добре слово їм сказати,
Допоки ти живеш у рідній хаті.
9-й учень.
Не скупіться на теплі слова,
Бо у світі так мало тепла,
Лиш від рідної хати
Та від лагідних рук мами й тата.
10-й учень.
Чому мене так вабить рідна хата,
Збадьорює, мов подихом весни?
Бо в хаті тій мене чекає мати,
У світлому серпанку сивини.
11-й учень.
Як добре нам жити і знати,
І вірити, друзі, весь час,
Що кращого слова, ніж «мати»,
Немає у світі для нас.
12-й учень.
Найперше слово, яке вимовляють діти у всьому світі,- це слово «мама». У багатьох мовах світу слово «мама» починається літерою «ем». Не вірите? Ось послухайте…
13-й учень.
Болгарською – майка,
Грецькою – мотір,
Румунською – мама,
Іспанською – мадре,
Німецькою -  мутер,
Англійською -  мазе,
Французькою – маман.
14-й учень.
Чи є в світі що світліше,
Як мамині очі,
Що все зорять за дітками
Вдень і серед ночі?
15-й учень.
Чи є в світі що щиріше,
Як серденько мами,
Яке бється для дитини
Щиро, без примуси?
16-й учень.
Чи є в світі що миліше,
Як мамині руки,
Що працюють для дитини
Щиро, без примуси?
17-й учень.
Мамо, я цілую твої руки,
Я люблю тебе, мамо, а це – головне
Хай не буде між нами розлуки,
Хай сонце голубить тебе і мене.
19-й учень.
Що потрібно матері для щастя?
-         Щоб криничка своя біля хати була.
-         Щоб калина рясніла і душа молоділа.
-         Щоб під вікнами вишня весною цвіла.
20-й учень.
Що потрібно матері для щастя?
-         Щоб у домі господар був добрий, незлий,
-         Роботящий, тямущий, хай і не красень,
-         Та щоб всемогучий і нескупий.
21-й учень.
Що потрібно матері для щастя?
-         А щоб діти її сміялись у дворі,
-         Щоб їх обминали хвороби, нещастя,
-         Щоб вертали у рідне гніздо журавлі.
22-й учень.
Що потрібно мамі для щастя?
-         Щоб був спокій та мир на землі,
-         Щоб кохались, вінчались, родились.
-         Щоб співали хороші пісні.
-         Чи ж багато то треба мамі для щастя?
23-й учень.
Я прокинусь раненько,
Біля мене моя ненька,
А її зелені очі,
Наче ріки дві глибокі.
Світять ясно через роки.
24-й учень.
Очі мами -  два озерця,
А у них вода з джерельця,
Та вода лікує рани –
Очі мами завжди з нами.

Сценка «Сьома дочка»
Автор. Було у матері сім дочок. Ось поїхала одного разу мати в гості до сина, а син жив далеко-далеко. Повернулася додому аж через місяць.
Коли мати ввійшла до хати, дочка одна за одною почали говорити, як вони сумували за матірю.
1-а дочка. Я скучила за тобою, як маківка за сонячним променем.
2-а дочка. Я ждала тебе, як суха земля жде краплину води.
3-я дочка. Я плакала за тобою, як маленьке пташеня за пташкою.
4-а дочка. Мені важко було без тебе, як бджолі без квітки.
5-а дочка. Ти снилася мені, як троянді сниться краплина роси.
6-а дочка. Я виглядала тебе, як вишневий садок виглядає соловейка.
7-а дочка. А сьома дочка нічого не сказала. Вона зняла  з материнських плечей пальто, дала стільчик, накрила стіл скатертиною і подала обід.

Пісня про матір.
Учитель. А зараз, шановні матусі, прозвучить вірш поетеси І.Сухарєвої
«Мамині рушники»

Матуся моя, рідна та єдина,
До тебе я звертаюсь крізь роки,
З подякою від донечки та сина
За вишиті барвисті рушники.

Ні, не барвисті, слово тут невдале,
Воно хай в інших ожива рядках,
Свою журбу й любов ти передала
В оспіваних піснями кольорах.

Червоним ти їм побажала щастя
На довгий вік – життя коротку мить,
А з чорними краще б їм не зустрічатись,
Але в житті без нього не прожить.

Рушник той ти, рідненька, не дошила,
І він лежав, немов обірване життя,
В якому чорне і червоне оповило
Людської долі різні почуття.

Я потім ті троянди дошивала
І ніби чула –голос твій співа,
Як ще в дитинстві ти мені співала
Про рушничок проникливі слова.

Пісня «Рушники»
25-й учень.
Я і до тата хочу звернутись,
В словах передати тепло,
Щоб мій татусь міг частіше всміхатись,
І щоб в душі його сонце цвіло!

26-й учень.
Татку, татусеньку, таточку, тату,
Кращого в світі немає навкруг!
Татоньку, хочу тебе обійняти –
Ти мій порадник, заступник і друг!
27-й учень.
Наш любий і мудрий тату,
Як добре, що ти у нас є,
Як важить для нас багато
Кожне слово твоє.
Хоч ти і буваєш суворим,
А інколи навіть крутим,
Та легшають наші дороги
І холод життєвих зим,
Коли ти скупо похвалиш
Когось із своїх дітей.
1-й учень.
Ми вдячні тобі, наш тату,
Що в дні, коли припече,
Ми відчуваєм і матір
І твоє надійне плече.
2-й учень.
Отож, які б нас дороги
Не звали в далекі світи,
Ми молимо долю і Бога,
Щоб нам був здоровий Ти!
Учитель. Шановні татусі, до вашої уваги ситуації з сімейного життя, в які ми інколи потрапляємо.
Автор.
Закортіло татусеві
Перевірить сина,
І дізнатись, як встигає
У школі дитина.
Батько.
-         Що стоїш? Чого боїшся?
Підійди до мене.
Дай-но мені свої зошити,
І неси щоденник.
Автор.
Подивився у зошити,
Що й казать не знає:
Одна двійка з-за другої
Звідти виглядає.
Подивився у щоденник
І в наступ на сина:
Батько.
Та у тебе тут лиш з співів
«Добре» та «Відмінно».
-         Ах ти, - (кричить) – лобуряко,
І паска знімає:
-         У зошиті повно двійок,
А він ще й співає.

3-й учень.
Рідний мій татусю,
Тобі низесенько вклонюся,
За тебе я Богу помолюся,
Хай світить зірка для тебе ясна,
Цей дарунок музичний
Шле тобі моя шкільна сім’я.

Пісня «Татова донечка»

4-й учень.
Усе життя крізь бурі і завії
Йшли удвох ви, батько і мати, до цієї мрії,
Щоб ніжно одне одного любити,
Щоб діточок гарненьких народити,
Щоб вивести їх гідними у люди,
Щоб шанували вас завжди і всюди
За доброту, за чесність, за роботу,
За клопоти, про ближнього турботу.
5-й учень.
Народилася дитина,
Наче зіронька ясна.
Душа в батька –небо синє,
В серці матері – весна.

6-й учень.
Ощасливлена родинв,
Бо продовживсь родовід,
Народилася людина,
Збагатився увесь світ.
7-й учень.
Любить дитину матуся,
Тому що я гарно вчуся,
Любить дитину тато,
Тому що читаю багато.
Любить дитину бабуся,
Бо я за неї молюся.
Любить дитину дідусь,
Бо ним я сильно горджусь.
8-й учень.
Я до бабусі з любовю звертаюсь:
Бабцю, бабуню, бабусю моя!
І до бабусиних рук притуляюсь,
Так відчуваю в них лагідність я.
9-й учень.
Цілую бабусині втомлені руки,
Що знали в житті і любов, і розлуки,
Що вміють такий смачний хліб випікати,
І людям добро завжди дарувати.

10-й учень.
Бабусю, дай ручки твої поцілую,
За шийку тебе обійму,
І щічки погладжу…
Ти знаєш, бабусю,
Як дуже тебе я люблю!
І ти мене любиш,
Хоч я неслухняний
Частенько і шкоду роблю,
Та ти все пробачиш,
Мене поцілуєш,
Бо дуже тебе я люблю.
11-й учень.
Свою бабусю любу
Я знаю з давніх пір,
Її обличчя добре,
Іі ласкавий зір.
12-й учень.
Замислиться бабуся,
Зажуриться на мить.
І знов, дивись, сміється,
Ласкаво гомонить.
13-й учень.
Скільки в бабусеньки з нами турботи,
Варить бабуся нам добрий компот,
Треба шкарпетки теплі звязати,
Казку веселу нам всім розказати.
Скільки в турботах тих різних умінь!
Рідна бабусенько! Сядь відпочинь!
14-й учень.
Ми до землі вам шану складаєм,
Любимо вас ми і величаєм,
Наші цілунки міцні, незрадливі,
Рідна бабусю, ти швидше прийми.
15-й учень.
Малиновим дзвоном мелодія лине,
Несе вам ніжність і тепло.
Прийміть, дорогі бабусі, музичне вітання,
І від дочок, онуків найщиріші побажання.

Пісня «Бабушка моя»

16-й учень.
І до дідуся іду по науку.
Діду, дідусю, дідуню,
Навчи в світі жити!
Він на голівку кладе свою руку,
Голос струмочком сріблястим біжить.
17-й учень.
Любий, добрий мій дідусю,
Я твій онучок,
Прибігаю я до тебе,
Як поради треба..,
Я твої слова розважні памятати буду.
18-й учень.
У життя твою науку
Понесу я всюди.
Хай тебе в твоїй опіці
Бог не опускає,
Хай тобі міцне здоровя
Й силу посилає.
19-й учень.
Чи мороз, чи віє хуга –
Я нічого не боюсь.
Це тому, що маю друга,
Мій найкращий друг – дідусь.
20-й учень.
Ми йдемо гуляти разом,
І в кіно, і в магазин,
До морозива я ласий,
А мультфільми любить він.
21-й учень.
Теж я виросту, а поки
В нас такі веселі дні,
Що, здається, менше років
Дідусеві, ніж мені.
22-й учень.
Я вітаю свого діда,
І таке йому скажу –
Із тобою я дружу.
Ти хороший, ти ласкавий,
Ти привітний, гарний, славний,
Будь здоровий – не хворій,
Дідусенько, рідний мій!
Пісня-сюрприз «Диво, диво, дивина»
23-й учень.
Слово чарівне! Яка в ньому сила!
Скажеш з любовю – і радість росте!
Слово ласкаве народжує крила –
Ви не забудьте ніколи про це!
24-й учень.
Донечко, синку, сестрице, братусю,
Дружна, весела, велика сімя!
Таточку, мамочко, бабусю, дідусю –
Мій оберіг і родина моя!
Танець «Аленький цветочек».

2 комментария:

  1. Хороше родинне свято з безліччю приємних слів!

    ОтветитьУдалить
  2. Хороше родинне свято з безліччю приємних слів!

    ОтветитьУдалить