Методична скарбничка


Тема. Підсумковий урок з теми «Казка вчить, як на світі жить».
 Мета: узагальнити  та систематизувати знання учнів з теми, перевірити рівень сформованих знань,умінь, навичок; розвивати  пізнавальні  й творчі здібності, уяву, фантазію; виховувати інтерес до читання, шанобливе ставлення до книги, інтерес до народної творчості та творчості письменників – казкарів, віру у перемогу добра над злом,  виховувати бажання поповнювати свої знання.
Обладнання. Зображення казкових героїв, виставка книг, мікрофон, ілюстрації, картки з завданнями для роботи в групах, «чарівні предмети із казок», кросворд, костюми казкових героїв, іграшка Колобок, вислів Сухомлинського В.О. «Казка – це, образно кажучи, свіжий вітер, що роздмухує вогник дитячої думки і мови» (записаний на дошці).
Тип уроку: узагальнюючий, систематизація знань.
Форма уроку: інтегрований урок.
                                                   Хід уроку
І Організація класу
1.      Поділ класу на 3 групи.
2.     Привітання.
Гарні гості  до нас завітали,
Хочу, щоб ви їх всіх привітали!
(привітання гостей)

3.     Мотивація.
Усі сідайте тихо, діти.
Домовляймось – не шуміти,
Руку гарно піднімати,
На уроці не дрімати,
А знання мерщій хапати –
Щоб не було нам всім мороки.
Всі готові до уроку?
Тож, гаразд. Часу не гаймо
Наш урок розпочинаймо!
ІІ  Повідомлення теми та мети уроку. 
Стукіт у двері, заходить дівчинка(старшокласниця)
Вчитель.  Хто ти, дівчинко?
Дівчинка.  А ви дізнаєтесь, якщо розгадаєте мій кросворд:
1 «Баба діда за сорочку, дочка бабу за торочку…» ( «РіпКа)
2 «Уліз і ведмідь – стало семеро…» («РукАвичка»)
3 «Я не пила, я не їла: тільки бігла через місточок, та вхопила кленовий листочок…» («Коза – Дереза»)
4 «А лисичка його гам! Та й проковтнула» («Колобок»)
5 «А мишка бігла, хвостиком зачепила і розбила яєчко.» (КурочкА Ряба»)
Вчитель. Яке слово утворилося у виділених клітинках?
Дівчинка.
Вітаю вас, дорослі і малі,
Від всіх казок низенький вам уклін.
Я – казка мудра, хочу вам сказати,
Що кожен з вас мене повинен знати.
Бо, кажуть, казка вчить на світі жити,
Та правду й волю завжди боронити.
Я, друзі, казка добра й чарівна.
Мене ви знаєте і любите здавна.

1 учень.
 Існує книг багато на землі,
Вони цікаві, мудрі та повчальні,
Та кожен з нас, дорослий чи малий,
Казки читає – дуже вони гарні.
2 учень.
Казка – це світ, чарівний та незвичний,
Казка – це диво, сповнене краси.
Поринуть в казку – це ж бо так цікаво,
Це справді свято, радість для душі.

3 учень
У казці звірі свою мову мають,
Дерева розмовляють, мов живі,
Добро і правда завжди зло долають,
Тому і люблять казку діти всі.

Дівчинка – Казка. Прийшла я до вас не з порожніми руками (показує кошик),
але отримаєте ви винагороду тільки тоді, коли виконаєте всі мої завдання, домовились? (Віддає листок із завданнями вчителю)
Вчитель. Добре. Сідай  і  дивись, як діти будуть працювати на уроці, і виконуватимуть всі твої завдання. Ми покажемо тобі, як ми гарно знаємо казки.

Перш за все давайте згадаємо правила поведінки в групі.

-         Розподілити обовязки у групі.
-         Працювати дружно та завзято.
-         Прислухатися до порад товаришів.
-         Не галасувати, не сваритися.
-         Допомагати один одному.

ІІІ Узагальнення та систематизація знань учнів.
Мовленнєва розминка

Перше завдання – повторити чистомовку
Ки – ки  - ки – знають діти казочки.
Ати – ати – ати – дуже люблять їх читати.
Аві – аві – аві – дуже вже  вони цікаві.
Ити – ити – ити – вчать казки на світі жити.

Друге завдання
Проскоромовити свою улюблену скоромовку.
1-ша група
Вибіг Гришка на доріжку.
На доріжці сидить кішка.
Взяв з доріжки Гришка кішку,
Хай впіймає кішка мишку.

2-га група
Біля баби баба сіла.
Баба бабі бубоніла.
Бубоніла з півгодини,
Баба бабі про новини.

3-я група
Наварили смакоти,
Будем їсти я і ти.
А сороки і ворони,
Будуть їсти макарони.

Третє завдання «Чарівний кошик» 
Вчитель. У кошику знаходяться речі з казок. Я буду по черзі діставати якусь річ, а ви говоритимете, у якій казці вона зустрічається.
Для 1 – ї групи – хліб, піря (казки: «Легкий хліб», «Кривенька качечка»).
Для 2 – ї групи – рукавиця, черевичок (казки: «Рукавичка», «Попелюшка»).
Для 3 – ї групи – колосок,горошина (казки: «Колосок», «Принцеса на горошині» ).

Четверте завдання. Створити «Коло дружби». Вправа «Мікрофон».
      Діти по колу передають мікрофон і називають свою улюблену казку.
(Після закінчення гри сідають на місця.)
Очі вгору підніміть,
Вісімкою проведіть,
Ще раз очі догори,
І овалом: раз, два, три.

Пяте завдання «Казковий персонаж».
       З кожної групи виходить один казковий персонаж – учні з інших груп відгадують з якої він казки.
«Червона Шапочка»
 Чого це мені так страшно сьогодні? Раніше я з такою охотою гостювала у бабусі.
-         Доброго ранку!
-         Ой, бабусю, чого це в тебе такі великі очі?»

 Брати Грімм «Червона Шапочка»

«Буратіно»
    Рано вранці я поклав абетку в сумку, і радісно підстрибуючи побіг до школи. До школи слід було звернути праворуч, а музика лунала ліворуч. Я побачив полотняний балаган на якому висіла афіша «Ляльковий театр».
Олексій Толстой «Пригоди Буратіно», або «Золотий ключик».

«Незнайко»
     Після того як з мене не вийшло художника, я вирішив стати – поетом і складати вірші. Я прийшов до Квітика і попросив навчити мене складати вірші.
Микола Носов «Пригоди Незнайка і його друзів».

Шосте завдання «Мозковий штурм».
1)    В чий будиночок забралася Коза – Дереза? (Зайчика)
2)    Кому з героїв у скрутну хвилину допомогло гусеня? (Івасику – Телесику)
3)    Чим пригощала Лисичка Журавля? (Молочною кашею)
4)    Кого зробив дід із соломи? (Бичка)
5)    Яка тварина прикинулася неживою серед дороги? (Лисичка)
6)    Хто прогнав Козу – Дерезу із зайчикової   хатки? (Рак)

Фізкультхвилинка
Буратіно потягнувся
Раз зігнувся, два зігнувся,
Три присів, чотири встав,
Пять вперед закрокував.
Буратіно покрутився,
Раз схилився, два схилився.
Потім далі він пішов,
Але ключик не знайшов,
Щоби ключика дістати,
Треба на носочки стати.
Відкриваються двері,закочується Колобок.

Вчитель. Хто ж це, діти? (разом-Колобок)
Ой, набридло на віконці
Вже на сонечку сидіть.
Він узяв і покотився,
Щоб побачити весь світ.
         Допоможемо Колобку побачити весь світ. Давайте зробимо аплікацію до казки «Колобок», а заодно пригадаємо, кого ж по дорозі він зустрів?

Першого – зайчика
Другого – вовка
Третього -  ведмедя
(Прикріплюю на дошку малюнки)
     У вас на партах лежать заготовки, вам потрібно їх вирізати і наклеїти на альбомний аркуш, при цьому скласти композицію. Пригадаємо техніку безпеки під час виконання роботи (особливо - робота з ножицями). Стараємося  вирізати  тільки по контуру.

Діти виконують аплікацію.

Гра «Працьовиті пальчики»
Оцей пальчик(великий) – дрова рубав.
Оцей пальчик(вказівний) – піч топив.
Оцей пальчик(середній) – воду носив.
Оцей пальчик (безіменний) – борошно сіяв.
Оцей пальчик(мізинчик) – тісто місив.
Ось, які вправні пальчики! (масаж кожного пальчика)

-А в якій казочці всю цю роботу виконував головний герой, а інші тільки гралися та веселилися? (Круть і Верть «Пшеничний колосок»)

ІY Підсумок уроку.
Подивись, Казочко, які працьовиті у нас діти! Які гарні роботи у них вийшли. Дуже гарно вони трудилися на уроці. Я думаю, що час їх пригощати, і наших гостей також. 
(Дівчинка – Казка пригощає всіх солодощами – маленькими колобками.
Вчитель.
Читаю слова В. Сухомлинського, які написані на дошці.
Бажаю щодня у світ мандрувати,
Цікаві казки гарно й вправно читати!







Урок математики
                                       2 клас
Тип уроку. Урок - казка

    Тема «Знаходження значень виразів, які включають ділення на 5. Складені задачі на збільшення або зменшення суми в кілька разів.»

Мета. Вправляти учнів у знаходженні значень виразів, які включають ділення на 5; формувати вміння розвязувати складені задачі, які включають збільшення або зменшення суми в кілька разів. Сприяти свідомому засвоєнню учнями таблиці множення і ділення. Закріплювати таблицю множення числа 5. Повторити і закріпити раніше вивчені таблиці множення та ділення. Розвивати память, логічне мислення, звязне мовлення. Вдосконалювати обчислювальні навички. Виховувати сміливість, наполегливість у досягненні мети, вміння дружити, здатність прийти на допомогу у скрутну хвилину.

Обладнання. Таблиця усних обчислень, таблиця ділення на 5. Скорочений запис задач.  Слайди із зображенням дідуся, хатинки, змія, дуба, озера, мишки.  Картки: листочки  дуба вирізані з паперу(на них написані задачі). Магнітофон (запис фізкультхвилинки.)


                                                Хід уроку
       І Організація класу.
  -    Сьогодні я хочу розповісти вам казку. Не дивуйтеся, саме на уроці математики. Отож, слухайте.
      Ген за синіми морями та за темними лісами проти неба на землі жив хлопець  в однім українськім селі. Звали Його Котигорошко.(слайд 1) Був він дуже сміливий, завжди допомагав друзям, виручав їх із біди.
      Та  одного разу вирушив він у подорож. Чи довго йшов, чи ні, аж дорога привела його до казкового міста. Навколо було дуже гарно, природа теж була чудова,  але всі діти в цьому місті ходили сумні. Не чутно було веселого дитячого сміху.
        -   Що ж сталося? – поцікавився Котигорошко. Йому розповіли, що лютий Змій прилетів одного разу і викрав у дітей сміх. Як вони не стараються засміятися, а в них не виходить.
   Не міг цього стерпіти Котигорошко. Вирішив він битися із Змієм і перемогти його. Та от біда – ніхто не знав дороги до царства Змія.
     Вирішив сміливець спитати дорогу у столітнього діда, адже той прожив довгий вік і міг знати багато. Прийшов Котигорошко до лісової хатинки. (слайд 2.) Він знав, що хоч і вкаже шлях дідусь, не легко буде перемогти Змія. Потрібні йому будуть бойові побратими, бо одному не впоратись.
ІІ Актуалізація опорних знань.
-         Чи згодні ви, діти, стати такими побратимами?
-         Добре. Тоді перше випробування:
Розповісти таблицю множення числа  5.
Розповісти таблицю ділення на 5.
№684(усно), с.104

-         Молодці! Вирушаємо в дорогу. А щоб дорога була веселіша, давайте візьмемо з собою пісеньку.
Ми школярики малі – раз, два ,три.(Діти співають і крокують).
Ми всі ходимо до школи – раз, два, три.
Всі вчимося не пустуємо,
Час даремно не марнуємо. Раз, два, раз, два, раз, два, три.
-         Ну от, з піснею і дорога коротшою стає. Ось і хатинка, а на порозі – дідусь.(слайд 3)
   Вислухав він Котигорошка уважно і сказав, що вкаже дорогу, але спочатку повинен він виграти гру « День і ніч». А побратими повинні йому допомогти.
(По команді «Ніч» діти закривають очі, обчислюють ланцюжки прикладів і потім по команді «День» називають результати.
 5×4-12+6:2-4=3            
  20:4×2+5:3×7=35
         Виграв Котигорошко гру і подарував йому дідусь чарівного клубочка. При цьому попередив, що не до самого царства Змія приведе його цей клубочок. Багато доведеться перешкод подолати. Допоможуть хлопцеві уважність, рішучість, кмітливість та вірні друзі.
ІІІ Засвоєння нового матеріалу.
      Покотився клубочок, помчав уперед хлопець. Підбіг він до каменя від якого відходить три дороги. (слайд 4) Задумався Котигорошко: «По якій же йти?». Тут з нірки вискочила мишка(слайд 5). Хлопець почастував її хлібом і вона сказала: «Не сумуй, хлопче, розвяжи ось ці приклади, то може й дорогу знайдеш».
-         Допоможемо Котигорошкові, діти?
Діти виконують №685, ст.104 (з перевіркою.)
Розвязав хлопець і приклади.
-         Мишко, а що ж далі, як знайти дорогу?
-         Хлопче, віднови рівності №688(1) та полічи четвірками до 40,та пятірками до 50. №688(2), с.105

-         Ой! Спасибі тобі, мишко, - сказав Котигорошко і швидко помчав прямо по дорозі. А щоб йому було не одиноко, ми разом з ним виконаємо  фізкультхвилинку під веселу музику.

    Підїхав Котигорошко до високого дуба і вирішив відпочити.(слайд 6). Ліг він під дубом і заснув. І сниться йому, що дуб говорить до нього людським голосом. «Годі спати, хлопче! Змій  не дрімає. Зірви 2 жолуді». Тільки він зірвав 2 жолуді, як вони розкрились, а з них випали листочки з задачами.
Давайте ми разом з Котигорошком розвяжемо ці задачі.(№686, №687, ст. 105). (Між розвязаннями задач – виконати вправу для очей «Карусель»).
-         Молодець, хлопче! – прошумів дуб. Я подарую тобі листочок. Куди він полетить, туди ти і йди.
Ішов  Котигорошко і побачив озеро. (слайд 7) Шукав – шукав човна – немає ніде. Сів і зажурився. Раптом побачив він, як хижа щука женеться за маленькою рибкою. Прогнав хлопець щуку. Припливла до берега,  рибка і говорить:
-         Дякую тобі, хлопче! Подарую я тобі човна, але спочатку виконай моє завдання (№689*, ст.105), Це завдання буде не з легких!

-         Давайте, діти, знову допоможемо Котигорошкові!
Ну от, з вашою допомогою впорався сміливець. Переплив він озеро і рушив прямо до палацу Змія(слайд 8)
Виповз до нього Змій, у нього 3 шиї, на кожній – по 3 голови(Скільки ж голів у Змія?). Заговорив він до хлопця:
-         Де тобі перемогти мене, у тебе й меча немає?
А Котигорошко говорить…( А щоб дізнатися що він сказав, давайте розв’яжемо ці приклади:
5×4-3=17-Р
35:5+7=14-О
5×9+15=60-З
20:5+16=20-У
5×3-15=0-М

5×8-40=0-М
40:5+6=14-О
5×6+12=42-Я

16:4+56=60-З
45:5-5=4-Б
20:4+12=17-Р
28:4+7=14-О
24:4+36=42-Я
-         Ну добре, - сказав Змій. Зараз подивимось,який ти розумний. Почав Змій задавати запитання:
-         Чи може дощ іти два дні поспіль?( Ні, Тому що два дні розділяє ніч).
-         Два хлопчики та  дівчинка йшли зі школи додому під однією парасолькою, але ніхто з них не промокнув. Чому?( Тому що не було дощу).
-         Коли 2 і 2 більше 4?(Коли з них складено22)
    Хлопець відповів на всі запитання, тому Змій був змушений повернути вкрадений у дітей сміх. Вони знову могли сміятися і веселитися.
ІY Підсумок уроку.
-         Ви сьогодні на уроці дуже добре працювали, молодці! Котигорошко вам щиро дякує за допомогу, бо без вас він не впорався б зі Змієм і не врятував би дитячий сміх.
Y Домашнє завдання.
-         А щоб стати ще розумнішими, діти,  виконаєте домашнє завдання №690, №691, с.105.








4 комментария: